(T) Rodzaje topologii sieciowych protokołu OSPF
Spis treści
Pokaż
Rodzaje topologii sieciowych protokołu OSPF
- Point-to-Point – Dwa urządzenia połączone pojedynczym linkiem np. serialowym bądź Ethernet-owym.
- Broadcast multiaccess – Wiele urządzeń połączonych do jednej sieci rozgłoszeni-owej, np. poprzez przełącznik sieciowy.
- Non Broadcast multiaccess (NBMA) – Wiele urządzeń połączonych do sieci niewspierającej ruchu rozgłoszeni-owego.
- Point-to-Multipoint – Wiele urządzeń połączonych do sieci w topologii Hub-and-Spoke.
- Virtual links – Wirtualne połączenia prowadzące ze strefy niebędącej strefą Backbone (Area 0), do strefy głównej Backbone (Area 0).
Interface Type | Used DR / BDR? | Default Hello / Dead Interval | Dynamic Discovery of Neighbors? | More that Two Routers allowed in the Subnet? |
Broadcast | Yes | 10 / 40 | Yes | Yes |
Nonbroadcast [1](NBMA) | Yes | 30 / 120 | No | Yes |
Point-to-Point [2] | No | 10 / 40 | Yes | No |
Point-to-Multipoint Broadcast | No | 30 / 120 | Yes | Yes |
Point-to-Multipoint Nonbroadcast | No | 30 / 120 | No | Yes |
Loopback | No | —- | —- | No |
Rodzaje topologii sieciowych
Broadcast topology
- Protokół OSPF umożliwia skonfigurowanie statycznego połączenia sieciowego w topologii broadcast, za pomocą komendy [ip ospf network broadcast] wydanej w trybie konfiguracji interfejsu sieciowego.
Point-to-Point topology
- Protokół OSPF umożliwia skonfigurowanie statycznego połączenia sieciowego w topologii Point-to-Point, za pomocą komendy [ip ospf network point-to-point] wydanej w trybie konfiguracji interfejsu sieciowego.
- Interfejs działający w topologii Point-to-Point, może być zweryfikowany za pomocą komendy [show ip ospf interface interfejs], gdzie w punkcie Network Type powinien widnieć zapis [POINT_TO_POINT]. Oraz za pomocą komendy [show ip ospf neighbor], gdzie w punkcie state powinien widnieć zapis [FULL/].
Non-broadcast multiaccess (NBMA) topology
- Protokół OSPF umożliwia skonfigurowanie statycznego połączenia sieciowego w topologii nonbroadcast, za pomocą komendy [ip ospf network non-broadcast] wydanej w trybie konfiguracji interfejsu sieciowego.
- W przypadku topologii nonbroadcast, automatyczne wykrywanie sąsiadów nie jest niemożliwe, tym samym wymagana jest ręczna konfiguracja statycznych relacji sąsiedztwa, za pomocą komendy [neighbor adres-IP-sąsiada] wydanej w trybie konfiguracji protokołu OSPF.
Point-to-Multipoint topology
- Protokół OSPF umożliwia skonfigurowanie statycznego połączenia sieciowego w topologii Point-to-Multipoint, za pomocą komendy [ip ospf network point-to-multipoint] wydanej w trybie konfiguracji interfejsu sieciowego.
- W przypadku sieci Point-to-Multipoint istnieje możliwość przypisania dodatkowej wartości kosztu względem konfigurowanych relacji sąsiedztwa, za pomocą komendy [neighbor adres-IP cost 1-65535] wydanej w trybie konfiguracji protokołu OSPF.
Point-to-Multipoint Non-broadcast topology
- Protokół OSPF umożliwia skonfigurowanie statycznego połączenia sieciowego w topologii Point-to-Multipoint nonbroadcast, za pomocą komendy [ip ospf network point-to-multipoint non-broadcast] wydanej w trybie konfiguracji interfejsu sieciowego.
- W przypadku topologii nonbroadcast, automatyczne wykrywanie sąsiadów nie jest niemożliwe, tym samym wymagana jest ręczna konfiguracja statycznych relacji sąsiedztwa, za pomocą komendy [neighbor adres-IP-sąsiada] wydanej w trybie konfiguracji protokołu OSPF.
Virtual links
- Połączenie wirtualne stosowane w protokole OSPF, ma na celu zapewnienie bezpośredniej łączności pomiędzy strefą główną (Backbone Area 0) a inną strefą (Area). W sytuacji, w której obydwie strefy nie są ze sobą bezpośrednio połączone, ponieważ rozdziela je inna strefa Non-Backbone. W takim przypadku zastosowanie połączenia wirtualnego (Virtual link) stanowi tymczasowe rozwiązanie umożliwiające bezpośrednią komunikację ze strefą (Backbone).
- Połączenie wirtualne może być przydatne w sytuacji:
- Gdy połączenie strefy (Nonbackbone Area) za pomocą sieci WAN, poprzez inną strefę (Nonbackbone Area) jest tańsze niż bezpośrednie połączenie ze strefą (Backbone Area 0).
- Utraty połączenia pomiędzy dwoma częściami strefy (Backbone Area 0), co może doprowadzić do powstania dwóch niezależnych stref (Area 0).
- Łączenia ze sobą dwóch niezależnych topologii sieciowych, z których każda posiada własną strefą Area 0.
Pozostałe tematy związane z protokołem OSPF
- Wstęp do protokołu OSPF
- Wiadomości protokołu OSPF
- Nawiązywanie relacji sąsiedztwa protokołu OSPF
- Rodzaje topologii sieciowych protokołu OSPF
- Wybór najkrótszej trasy protokołu OSPF
- Wyliczanie metryki protokołu OSPF
- Multi-Area OSFP
- Redystrybucja protokołu OSPF
- Weryfikacja konfiguracji
- Troubleshooting brakujących tras routingu
- Troubleshooting procesu FSM
- Komendy Show, Debug oraz Clear
- Podstawowa konfiguracja protokołu OSPF
- Konfiguracja interfejsów, metryki OSPF
- Filtrowanie protokołu OSPF
- Sumaryzacja protokołu OSPF
- Rozgłaszanie trasy domyślnej OSPF
- Strefy Stubby Areas OSPF
- Redystrybucja protokołu OSPF
- Uwierzytelnianie protokołu OSPF
- Konfiguracja protokołu BFD względem protokołu OSPF
Struktury LSA
- Baza LSDB (Link-State Database) protokołu OSPF
- Struktura LSA typu pierwszego (Router)
- Struktura LSA typu drugiego (Network)
- Struktura LSA typu trzeciego (Net Summary)
- Struktury LSA typu 4-5
- Struktury LSA typu 6-9
OSPFv3
[1] Domyślnie występuje w przypadku protokołu Frame Relay na fizycznych oraz wielopunktowych pod-interfejsach.
[2] Domyślnie występuje w przypadku protokołu Frame Relay na pod-interfejsach Point-to-Point.